Zeven Heuvelen weg te danken aan Jo Glaap (Echtgenoot van Lies van Eck)
Ruim 55 jaar geleden
werd de meest controversiële weg van Nederland aangelegd: de
Zevenheuvelenweg. Een weg door velen bejubeld en even zo vaak verwenst.
De aanleg werd gerealiseerd dankzij de inspanningen van de inmiddels 85
jarige Maldenaar Jo Glaap.
Jo Glaap was als bouwkundig
opzichter en tekenaar bij de provincie werkzaam, volgde een cursus
landmeten en kreeg de opdracht om, in het kader van de wederopbouw, de
aanleg van een verharde Zevenheuvelenweg te realiseren. Al vanaf het
begin van de vorige eeuw waren er plannen om de zandweg te veranderen
in een echte weg, maar pas in 1948 werd er daadwerkelijk gestart met de
voorbereidingen. Samen met twee collega-landmeters boog Jo Glaap zich
over het tracé dat ervoor moest zorgen dat Groesbeek vanuit Berg
en Dal gemakkelijker te bereiken zou zijn.
Ik woonde toen in Nijmegen en
ging iedere dag even op mijn brommertje op en neer om de weg nauwgezet
in kaart te brengen en op te meten," vertelt Jo Glaap. "Dat heeft alles
bij elkaar drieëneenhalf jaar geduurd. Het was in die tijd nog
niet veel meer dan een veel belopen hoefslag, die in een diepe bocht
zijn weg baande door het heuvellandschap. Ik weet nog goed dat de
eigenaar van de grond waar het Canadese Kerkhof op gebouwd werd, wat
verstoord naar mij toekwam; hij zag het helemaal niet zitten. Maar wat
wil je, die man werd meermaals onteigend en zag zijn hoeveelheid grond
steeds meer afnemen.
Ik weet ook nog, dat ik bordjes op de boom heb gespijkerd, die wel ruim
één meter zeventig hoog zaten; zo veel moest er hier en
daar worden opgehoogd met zand. Met name de vorm van de weg veranderde;
de hoefijzervorm die er toen in zat vond ik veel te gevaarlijk." Een
ander punt van zorg was de twijfel over de
noodzaak; met name in Den Haag werden er nogal wat vraagtekens bij de
verharding van deze weg gezet. Glaap vervolgt: "Ik heb toen voorgesteld
een verkeerstelling te houden; een duidelijkere manier om die noodzaak
te bewijzen kon ik niet verzinnen.
Het feit dat er juist tijdens die telling meermaals een colonne
militaire voertuigen kwam oefenen, heeft zeker tot de uiteindelijke
toestemming bijgedragen!" Jo Glaap heeft met veel plezier aan de
totstandkoming van 'zijn' weg gewerkt;
Niet in de laatste plaats
omdat hij, met behulp van een speciale verrekijker, zo'n gigantisch ver
uitzicht had dat hij kon zwaaien naar zijn verloofde Lies in Leuth, Hij heeft de Zevenheuvelenweg
talloze keren zelf belopen; tot op hoge leeftijd en in totaal 32 keer
nam hij deel aan de Nijmeegse Vierdaagse, maar gezien zijn respectabele
leeftijd blijft het de laatste jaren bij kijken naar de Vierdaagse en
de Zevenheuvelenloop op de televisie, vanuit zijn luie stoel in Malden
.